Andrej Kozina: Ime za koje ćete čuti

481
ANDREJ KOZINA

Andrej Kozina (21) je filmofil, vjerojatno većeg filmofila od Andreja nećete upoznati. 99% filmova koje mu spomenete Andrej je odavno pogledao, dodjele nagrada na Oskarima prati svake godine, piše scenarije.. Preko tjedana je student na Hrvatskim studijima, a vikendom se pretvara u redatelja. Andreju se smiješi uspješna budućnost u svijetu hrvatskog filma, a vama je red da otkrijete što se to skriva u umu jednog filmofila.

Andrej je prilično rano spoznao sebe i svoje interese. Filmove je kao mali gledao na drugačiji način od kojeg smo mi navikli, tu su već bili rođeni koraci budućeg redatelja. “Nisam mogao gledati sve filmove, jer ima svakakvih filmova. Kad sam podigao film u videoteci, često bi prvo pogledao zakulisne priloge onda tek sam film. Vrijeme u kojem sam odrastao pružalo mi je mnogo zanimljivih stvari, pa su iste pomogle odlasku ka onome što sam danas.” – kaže Andrej te smatra da je zakulisnih priloga o filmu sve manje.

Možemo ga opisati i kao bovarističkim filmofilom, koji priznaje da nije jednostavan i shvaća da ga mnogi ne mogu pratiti. “Imam veliku sreću u što su me roditelji podržali da radim ono što volim. Život nije jednostavan.  Mnogi ne znaju prepoznati moje kvalitete, što ni ne trebaju, jer me mnogi ne mogu pratiti ni podržavati u tome. Roditelji su prepoznali moje kvalitete od početka i poticali me da budem najbolja verzija sebe u svakome pogledu. Kao umjetnik i filozof.” – govori mi Kozina.

Nastavio je obrazovanje u Privatnoj umjetničkoj gimnaziji. Gimnaziji koja jedina u Hrvatskoj ima Filmsku umjetnost kao predmet u školi, ali i filmsku radionicu po izboru. Ne moramo pogađati za koga je to bila prilika da napokon dopusti svijetu da vide njegove ideje i realizira ih u stvarnosti.  “Na festivalima sam bio sa tri filma Bez komunikacije koji je rađen po mojoj ideji, Prelazak koji je moj autorski rad te Film za 5 kao ambasador projekta. Bez komunikacije osvojio je drugo mjesto na natječaju Oboji svijet šarenim bojama tolerancije a potekao je iz mojeg scenarija Početak odgoja. Na natječaju Adobe Aspire Awards ušli smo među finaliste. Film za 5 donio mi je nova poznanstva na Four River festivalu. Prelazak je film kojim sam ušao u uži krug Režije. Bio je prikazan premjerno na Grčkom festivalu te je Hrvatsku premijeru imao na Reviji studentskoga filma.” – kaže Andrej i smatra da je film Prelazak imao najljepši festivalski život.


Kratak film Privatne umjetničke gimnazije ft. Andrej Kozina (2013)

Preko ljeta Andrej se prijavio vlastitom inicijativom za program filmofili kritikom filma Broj 55 Kristijana Milića. “Odlazak na Pulu bio je rezultat moje želje da što prije pogledam film Zvizdan Dalibora Matanića. Dobio sam najljepši rođendanski poklon, 1. 7. javljeno mi je da sam prošao i tako sam završio u Puli. Filmski festivali dobra su mjesta jer tamo upoznajete razne ljude ali i uživate u raznim filmovima. Sa mnogima sam ja koje sam upoznao bilu u Karlovcu, bilo u Puli surađivao i surađivati ću.” – govori Kozina sve u svemu Pula mu je bila jedno predivno iskustvo, koje kao filmofil, svakome preporučuje.

ANDREJ KOZINA

Iako Andrej iza sebe nosi puno snimljenih kratkih filmova, često je provodio vrijeme na setovima, iza kamere, naravno, kako bi se svojevrsno ispraksao u snimanju.  “Nedavno sam imao priliku biti na snimanju serije Uspjeh i to se toliko spontano dogodilo, ali uspio sam ostati cijeli termin. Producenti su mi ušli maksimalno u susret i uistinu sam im zahvalan na tome. Što se dolaska na setove tiče dosta je sreća u igri ali i moj karakter. Kada god naletim na neko snimanje uvijek pitam. Nekad će vas odbiti a nekada pustiti. Imam sreću pa mene najčešće puste. Tako sam bio na setu Crno-bijelog svijeta . Snimali su zgradu do moje Gimnazije, pa sam kvalitetno iskoristio vrijeme velikog odmora. Bio sam na snimanju filma Ustav Republike Hrvatske gdje sam imao priliku vidjeti kako Rajko Grlić režira svoj posljednji film. Tu su još setovi RTL-ove serije Tajne, set Larinog Izbora, Uzbune na zelenom vrhu .  Ostaje mi još spomenuti – statiranje koje se dogodilo spontano u seriji Nemoj nikome reći.”

ANDREJ KOZINA

Silom prilika probao se i u kazališnoj režiji. Život mu se sveo na to: tjednom škola, vikendom režija. “Radi se o filmu “Istraga” koji je najambiciozniji projekt na kojemu sam ikad radio. Ako do tada ne dođe neki teži. Scenarij tog filma, prvi draft dao sam sjajnoj dramskoj pedagogici Katarini Kolegi. Scenarij joj se dopao, morate uzeti u obzir da se radi o 400 stranica. Bliže traktatu filozofskom nego scenariju, sve u svemu njen je prijedlog bio da mi “Istragu” radimo kao završnu produkciju te godine i to se dogodilo. Prvo sam trebao glumiti u predstavi, no s vremenom sam se “izborio” za režiju. Obzirom da je ovo polje za mene bilo novo, bila je sjajan mentor u svakom pogledu. Uz pomoć kolega s dramske, krenuli smo pretvarati filozofski scenarij u dramu Dnevnik istrage. Potom su se podijelili termini. Svaku narednu subotu i nedjelju po cijeli dan u dramskom studiju Zagrebačkog kazališta mladih kovala se predstava Dnevnik istrage.”- govori mi Andrej.
Kao najbolju pohvalu za rad koju je ikad dobio, izdvaja upravo navedenu predstavu. “Nakon predstave Dnevnik Istrage za vrijeme završnog pljeska, na moje veliko iznenađenje, završio sam na pozornici grleći glumce ali prije svega prijatelje. To je bilo priznanje svima nama. Nakon poklona, ljudi koje nikada prije nisam poznavao stisnuli su mi ruku. Tada me uhvatio toliki ponos. Lijepo je kada drugi slave vaš rad, ali još ljepše kada mi koji smo dali doprinos i svrhu projektu osjećamo da smo dobro napravili svoj posao.” – Andrej kaže da mu je to bilo jedno nezaboravno iskustvo.

Nas sve zanima, koji je najteži proces snimanja filma za jednog mladog redatelja. “Najteži proces kod snimanja filma jest završiti film i biti zadovoljan njime. Ljudi govore da ne moramo biti uvijek zadovoljni filmom koji radimo ali oni ne žive u Hrvatskoj. Naše je tržište takvo da redatelj ne može imati 100 filmova u svom opusu nego se mora zadovoljiti s puno manje. Jednostavno naš sustav u nekom trenutku prestaje financirati autora. Opće je poznata činjenica da je Orson Welles glumio u filmovima kako bi prikupio novce da ih može režirati. Tako da mislim da je upravo zbog toga važno da smo zadovoljni sa filmovima koje radimo. Jer u našem sustavu nikad ne znate hoće li tih petero filmova sa kojima niste zadovoljni biti i vaši posljednji. Težim tomu da mogu napraviti film iz sebe kako bi došlo do tog unutarnjeg zadovoljstva. Za to je potrebno stvoriti vlastiti metajezik, i naučiti prebacivati misli na film, kao što ih mogu prebaciti na papir, da se pritom što manje gubi. Slično je i sa porukama, osoba nas ne vidi, (izbacujemo video call) ali čak i onda nema našu energiju, mi sebe manifestiramo kroz jezik koji nam je dostupan. Isto je i sa filmom. Film je ludost. Umjetnost je ludost. I riječima moje drage profesorice kroatologije, parafraziram, svi smo ludi. Ludo u ovom kontekstu ne znači loše nego dobro. Pa bih to rekao ovako: ako mislite da ste dovoljno ludi da uđete u ludnicu i ostanete pritom svoji, bavljenje bilo kojom umjetnosti, ne samo filmom, neće biti odabir nego nužnost. Uvijek počnite od sebe, tražite svoj individuum i naći ćete ga.” – preporuča Andrej mladim potencijalnim redateljima kako se početi baviti režijom.

 

ANDREJ KOZINA

Toliko uspješnih projekta. Vjerujemo da Andrej ima već sada ima planove za buduće projekte. “Trenutno montiram pilot serije sa Sajrom Subašić u Sarajevu. Nedavno sam posjetio i Kristinu Vrdoljak na radiju kada smo promovirali “Jel Žišku?”, čiju montažu za pilot potencijalne epizode upravo završavam. (Sarja i Kristina su filmofilke s Pule) Moj idealni prvi dugi metar, koji planiram raditi nakon diplome na Hrvatskim studijima biti će film o Hrvatskoj kulturi. Točnije o tome kako je umjetnost Olivera Dragojevića obogatila Hrvatsku kulturu. Ima mnogo festivala kod nas. I ne ocjenjuju svi kvalitetu. Nadam se da će u budućnosti postojati onaj koji će cijeniti ono što radim za Hrvatski film. Taj kulturni film kao novi val Hrvatskog filma. Kome je ideja zapravo udaljavanje od Amerike i stvaranje autohtonoga filmskog identiteta. Zato i studiram kroatologiju i filozofiju jer upravo iz tih aspekata želim graditi fundamente kulturnog Hrvatskog filma.” – kaže Kozina.

Izdvajam Andrejov “citat” koji mi se posebno svidio kao šećer na kraju. “Kada razmislim o tome, scenarije uvijek pišem za sebe. Ali zapravo ih pišem za glumca u sebi. Uvijek sam imao veliko poštovanje i ljubav prema glumačkom poslu. Život mi donosi projekte, donosi mi ljude, donosi mi misli. A ja biram tko će igrati koju ulogu i u kojem djelu.”

Kratki filmovi Andreja Kozine
1. Zebra (2016)
2. Odjeljak za pušače (2016) Film nema zvuk!
3. Prijelazak

Revolucija iz kreveta ne snosi odgovornost za izrečeno u komentarima
Andriana Filipović
Filmofilka koja je stalno frustrirana stvarima koje se događaju oko nje. Na sve imam mišljenje i komentar. Ponekad bovaristička individualka. Zaljubljenica u mentol cigarete, kišne dane, tople napitke i horor filmove.