OD ZABRANE DO NAGRADE ”TIGAR”: Maja Miloš i KLIP

125
OD ZABRANE DO NAGRADE ''TIGAR'': Maja Miloš i KLIP
OD ZABRANE DO NAGRADE ''TIGAR'': Maja Miloš i KLIP

Eksplicitni seks, masturbiranje, ejakuliranje, krv, sperma, brijanje spolnih organa, orgijanje, opijanje, psovanje, drogiranje… Sve to prisutno je u debitantskom, iznimno kontroverznom, igranom filmu mlade beogradske redateljice Maje Miloš iz 2012. godine. Nastavljajući se na tradiciju beskompromisnog srpskog “novog vala” i filmove kao što su “Život i smrt porno bande” i “Srpski film”, talentirana je umjetnica naslikala realan i grub portret tinejdžerskog odrastanja u (post)tranzicijskom društvu. O kontroverznosti ovog filma govori i činjenica da je prvotno bio zabranjen u Rusiji radi, kako se navodilo, eksplicitnog pornografskog sadržaja, alkohola i droge. Istovremeno, na festivalu u Rotterdamu osvojio je nagradu Tigar za najbolji film. O kakvom je filmu riječ?

 

Srednjoškolka Jasna, koju glumi fantastična debitantica Isidora Simijonović, živi s majkom i teško bolesnim, umirućim ocem. Od tmurne životne egzistencije i svakodnevnih obiteljskim problema smisao pronalazi u autodestrukciji, buntovništvu, raskalašenim tulumima, opijanju litrama alkohola, zagrljaju droge, ritmovima turbofolka, zabavi s društvom i promiskuitetnom seksu. Istovremeno, upušta se u određenu vezu s mladićem koja se zasniva na snimanju seks klipova mobitelom. Kamera njenog mobitela ne bilježi samo njihov odnos nego i brojne druge fragmente Jasninog života. Tu je napaljujuće stenjanje i poziv na seks s rukom u gaćicama u uvodnoj sceni filma, oralno zadovoljavanje mladića u školskom WC-u, konzumiranje votke i kokaina, pjevušenje cajki u narodnjačkom klubu… Također, tu je i suočavanje s umiranjem bliske osobe, vlastitim osjećajima, nemogućnošću komunikacije, otuđenošću i odrastanjem.

 

Rabeći, danas vrlo popularnu, kvazidokumentarističku found footage i low budget estetiku čiji su najpoznatiji primjeri filmovi “Paranormal activity” i “Blair witch project”, autorica je vrlo efektno stvorila uzemljenu, realnu i neuljepšanu sliku milenijske Facebook generacije. Klip snimljen mobitelom osnovna je odrednica filma. Samim time on vrlo snažno korespondira s vremenom u kojem živimo, a uz namjerno nekvalitetnu sliku koja izgleda kao da je snimljena mobitelom iz ruke, zvuk i ulični govor nije teško zamisliti da bi se neki od kadrova u ovom filmu lako mogli pronaći i na brojnim mobitela prosječnih srednjoškolaca ili pak internetskim stranicama za pregledavanje klipova.

 

Za jedne “Klip” je samo isprazan film u kojem se ništa konkretno, osim maloljetničkog seksa i uživanja u porocima, ne događa. Dakle, pretenciozni art uradak s jeftinim efektom šoka gdje dominira forma nad sadržajem. Za druge “Klip” je krajnje odvažna naturalistička drama koja na jedan specifičan način progovara o tinejdžerskom odrastanju. Za treće, to je samo film s dobrom pičkom koji će, s premotavanjem, pogledati na YouTube-u.

Revolucija iz kreveta ne snosi odgovornost za izrečeno u komentarima
Mario Merdžan
Upravni pravnik po zanimanju, redatelj i scenarist po pozivu. Ponekad pisac. Uživam u filmovima, glazbi i putovanjima, a i pivo nije na odmet.