Vera Fischer – Izložba bez šminke, aktualna i nakon četrdeset godina

49
Vera Fischer - Izložba bez šminke, aktualna i nakon četrdeset godina

Obilježavanje stote obljetnice rođenja Branka Ružića, Galerija umjetnina u Slavonskom Brodu započela je izložbom Vere Fischer „Izložba bez šminke“ (u organizaciji Udruge za promicanje oblikovanja i umjetnosti Design Art).

Nije potrebno posebno naglašavati kako smo danas dosegli vrhunac zagađenosti oceana i mora plastičnim vrećicama. You Tube je pun video zapisao o spašavanju ptica, morskih sisavaca, kornjača, riba, koje ugibaju od plastike ili su se u plastiku tako saplele kao u zamku. O problemu nagomilane ambalaže i pretjerivanja u količini proizvodnje prvi su progovorili umjetnici već 1060-ih. Bili su to kolaži, asamblaži, i ready-made skulpture-instalacije kojima se ironirirao kroz umjetnost svijet pretjerivanja (konzumerizma).

Vera Fischer bila je jedna od prvih hrvatskih umjetnica koja je odmah reagirala i uključila se svojim radovima u američko-europski pokret pop-arta, brut-arta i fluxusa. Vera Fischer radi šezdesetih godina kolaže iz novinskih isječaka, te osuđuje i fetišizam u svojoj instalaciji Smrt stare dame. Nekoliko akcija izvodi direktno sa vrećama za smeće (Lapidarij 1978.) i sa smećem samim (Suradnja s radnicima Čistoće).

Poput Pierrea Fernandeza Armana koji je prozirnu tubu napunio smećem i posvetio je svom kolegi Jimu Dinu koji je radio instalacije s prešanim starim automobilima, i ona u staklenu tubu stavlja svoje osobno smeće: limene kutije bombona koje godinama skuplja i kutije Gastala, lijeka za želudac, koji je konzumirala. Pri dnu tube stavlja crni til i na njega (bidermajerski) kostimirani ljubavni par, staru keramičku figuru koja je proglašena kičem i odbačena. Ima u tom radu autoironije i (falusoidne) erotike, kao i ismijavanje svake vrste pretjerivanja (i prehrambenog) kao i afirmacija kičene romantike.

U hrvatskoj umjetnosti 1978., pored Vere Fischer plastičnim vrećama kao aktualnim motivom bavio se tada i Ivan Kožarić i Josip Stošić. Tomislav Gotovac 1981. izvodi akciju /performansu “Čišćenje javnih prostora” u Zagrebu; Vladimir Dodig Trokut skuplja s otpada predmete za antimuzej.

Dok je svoju prvu sociološku akciju Vera Fischer obavila viđenjem, (Asocijacije i varijacije na noćnu temu: izložila je fotografije plastičnih vreća sa smećem i ironičnim opisom), drugu je realizirala konceptualno. Riječ je o “Izložbi odbačenih predmeta po izboru radnika čistoće” (1978.). Izložbu tih iz smeća odabranih predmeta otvorila je umjetnica na platou Mamutice u Travnom, dizajnirajući plakat izložbe s imenima radnika, na crnoj plastičnoj vreći za smeće. Akcija je zabilježena na crno-bijelim fotografijama i dio je izložbe u Slavonskom Brodu. Galerija Branko Ružić obogaćena je i za dvije donirane skulpture Vere Fischer iz 1960-ih.

4.3. – 4.4.2019 • Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

Revolucija iz kreveta ne snosi odgovornost za izrečeno u komentarima
Branka Hlevnjak
Branka Hlevnjak – šezdesetosmašica, naivka, još uvijek vjeruje da mladi mogu popraviti Svijet i učiniti ga mirnim i ugodnim mjestom. Sanjari o Hrvatskoj kao zaštičenoj eko zoni Ujedinjene Europe. Na ulazu u Hrvatsku stranci bi  trebali plaćati dodatnu naljepnicu, a sav prihod išao bi u prilog Nacionalnih parkova i prirodnih rezervata. Hrvatsku vidi kao zemlju zdrave hrane, kvalitetnih uslužnih, kreativnih i znanstvenih djelatnosti: od zubara i liječnika, pa do umjetnika i brodara. Deviza za obilazak hrvatskih minijaturnih ljepota glasi: Rezervirano ZA PRIJATELJE! Reserved for Friends! Ili For Friends Only!